دبیرستان غیر دولتی ( دوره ی اول ) هدی

ز گهواره تا گور دانش بجوی

دبیرستان غیر دولتی ( دوره ی اول ) هدی

ز گهواره تا گور دانش بجوی

دبیرستان غیر دولتی  ( دوره ی اول ) هدی
به سایت ما خوش آمدید

نظرات شما بسیار ارزنده است
پس ما را از آن بی بهره نگذارید
آخرین نظرات
يكشنبه, ۲۷ اسفند ۱۳۹۱، ۱۲:۱۶ ب.ظ

تاریخ دانان 4

درس چهارم: تاریخ اروپا در قرون جدید

سال گذشته با تاریخ اروپا در قرون وسطی آشنا شدید. پس از قرون وسطی دوره ی تازه ای در تاریخ پدید آمد که به «قرون جدید» معروف است. از حدود سال 1500 تا 1800 میلادی را قرون جدید می گویند علت این نام گذاری آن است که در این زمان وضع مذهبی، قرون جدید تقریباَ هم زمان با تاریخ ایران در دوره های صفویه، افشاریه و زندیه است.

تحولات مذهبی:

در سال گذشته خواندید که در قرون وسطی رهبران مسیحیت کاتولیک که در رأس آن ها «پاپ» قرار داشت به کمک کلیسا در مهم ترین مسایل جوامع اروپایی از حکومت گرفته تا زندگی فردی مردم، نقش مهمی داشتند.

با اکتشاف جدید در علوم و فنون و ایجاد اندیشه های جدید، کلیسا و پاپ اعتراضاتی را در این زمینه مطرح کردند. مارتین لوتر از کسانی بود که این نوع اندیشه ها را مطرح ساخت و علیه دستگاه پاپ دست به اعتراض زد. به همین دلیل او و طرفدارانش را «پروتستان» یعنی اعتراض کننده نامیدند.

تحولات مذهبی باعث جنگ هایی درمیان اروپاییان شد که به «جنگ های مذهبی» معروف اند.


رشد علم و صنعت و پیدایش استعمار:

از دیگر ویژگی های قرون جدید پیشرفت علوم و توسعه ی اختراعات در اروپا بود. در اواخر قرون جدید (قرن 18.م) اختراعات صنعتی رشد یافت و ماشین ها و ابزارهای جدید جای کارگاه ها و وسایل دستی را گرفت. میزان تولید کالاها چند برابر شد و درنتیجه تجارت گسترش یافت. این تحولات صنعتی نام گرفته است. با وقوع انقلاب صنعتی توجه کشورهای اروپایی به سوی مناطقی از جهان که دارای مواد اولیه ی صنعتی و یا بازار مصرف برای کالاهای تولید شده در اروپا بودند جلب شد و همین امر به تدریج زمینه ی استعمارگری اروپاییان را فراهم کرد. اسپانیا و پرتغال اولین کشورهای استعمارگر بودند.

گلستان از سلطنت استبدادی که در آن پادشاه همه کاره ی کشور بود، به سلطنت مشروطه تبدیل شد و دارای مجلس نمایندگان گردید. هم چنین مردم فرانسه بر ضد حکومت لویی شانزدهم قیام کردند و موفق به برکنار کردن او شدند. این قیام که انقلاب کبیر فرانسه نام گرفت از وقایع مهم تاریخ اروپا و جهان است. همچنین دولت مسلمان عثمانی هم که تا قرن هجدهم قدرتی مهم در آسیا و اروپا منسوب می شد ضعیف شد. تا آنجا که برخی دولت های اروپایی توانستند قسمت هایی از خاک آن کشور را تصاحب کنند.

پرسش و جستجو درس 4:

1- قرون جدید شامل چه زمانی از تاریخ اروپاست؟

ج: از حدود سال 1500 تا 1800 میلادی را قرون جدید می گویند.

2- منظور از «انقلاب صنعتی» در اروپا چیست؟

ج: در اواخر قرون جدید اختراعات صنعتی رشد یافت و ماشینها و ابزارهای جدید جای کارگاه ها و وسایل دستی را گرفت. میزان تولید کالاها چند برابر شد و درنتیجه تجارت گسترش یافت. این تحول انقلاب صنعتی نام گرفته است.

3- کدام یک از موارد زیر جزء تحولات سیاسی – اجتماعی قرن جدید نیست؟

ج:
الف) ایجاد سلطنت استبدادی

ب) استقلال آمریکا

ج) انقلاب کبیر فرانسه

د) تضعیف قدرت عثمانی

مورد الف صحیح است.

4- میان اجزای کدام گزینه رابطه ای وجود ندارد؟

ج:
الف) انقلاب صنعتی ---- گسترش استعمار

ب) تحولات مذهبی ---- جنگ های مذهبی

ج) انقلاب صنعتی ---- استقلال آمریکا

مورد ج صحیح است.

 

 ادامه دارد

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">