دبیرستان غیر دولتی ( دوره ی اول ) هدی

ز گهواره تا گور دانش بجوی

دبیرستان غیر دولتی ( دوره ی اول ) هدی

ز گهواره تا گور دانش بجوی

دبیرستان غیر دولتی  ( دوره ی اول ) هدی
به سایت ما خوش آمدید

نظرات شما بسیار ارزنده است
پس ما را از آن بی بهره نگذارید
آخرین نظرات

۱۵ مطلب در فروردين ۱۳۹۲ ثبت شده است

جمعه, ۳۰ فروردين ۱۳۹۲، ۱۰:۲۳ ب.ظ

تاریخ دانان 80

درس نهم: جنگ جهانی اول و تأثیر آن بر ایران:

اوضاع کشور در دوره ی نیابت سلطنت:

پس از به سلطنت رسیدن احمدشاه چون وی به سن قانونی نرسیده بود، عضدالملک رئیس ایل قاجار نیابت سلطنت او را به عهده گرفت و محمدعلی خان تنکابنی به نخست وزیری رسید. دراین زمان مجلس برای حل مشکلات مالی و نظامی تصمیم به استخدام مستشاران خارجی گرفت. به این ترتیب مورگان شوستر آمریکایی و یال مارسن سوئدی و عده ای دیگر به ایران آمدند
استخدام این دوتن وضع را بهبود بخشید اما روسیه و انگلیس که هدفی غیر از این داشتند مقدماتی را برای اخراج این دو تن فراهم کردند. سرانجام در پی این توطئه، ناصرالملک که پس از مرگ عضدالملک نیابت سلطنت را به عهده گرفته بود، تسلیم روسها شد، مجلس را تعطیل کرد و شوستر از ایران اخراج گردید. پس از آن روسیه در شمال و انگلیس در جنوب دست به تجاوز زدند و روس ها عده ای از مردم خراسان و آذربایجان را به دار آویختند و مرقد امام رضا(ع) را به توپ بستند.

پادشاهی احمدشاه:

در سال 1332 ه.ق احمدشاه که به سن قانونی رسیده بود، رسماَ تاج گذاری کرد. از آنجایی که او فردی کم تجربه بود، اداره ی امور کشور رسماَ به دست بیگانگان و افراد سودجو افتاد و وضع کشور آشفته تر از پیش شد. مردم که خواهان استقلال کشور و اصلاح امور بودند. با رهبری کسانی چون شیخ محمد خیابانی، محمدتقی خان پسیان و میرزاکوچک جنگلی به مبارزه پرداختند.

جنگ جهانی اول:

یکی ازحوادث مهم جهان در اولین سال های سلطنت احمدشاه وقوع جنگ جهانی اول بود. در اوایل قرن بیستم علاوه بر انگلیس،فرانسه و روسیه کشورهای دیگری چون آلمان و امپراتوری اتریش، مجارستان روی به پیشرفت نهادند و با دولت های مذکور بر سر کسب منافع اقتصادی به رقابت برخاستند. رقابت و اختلاف اصلی این دو دسته دولت ها بر سر این مسائل بود:

1- توسعه طلبی ارضی

2- رقابت های استعماری

3- رقابت های صنعتی و تجاری

4- کشورهای آلمان، ایتالیا و اتریش نیز مانند انگلیس، روسیه و فرانسه دلشان می خواست تا مستعمراتی را برای خود بوجود آورند. ولی با مخالفت این سه کشور روبرو بودند. درنتیجه باعث شد تا این سه کشور در مقابل یه کشور دیگر به صف آرایی نظامی بپردازند. در یک طرف ایتالیا، اتریش و مجارستان و آلمان قرار داشتند که به اتحاد مثلث نامیده شدند و دو طرف دیگر روسیه، انگلیس و فرانسه که به اتفاق مثلث یا متفقین مشهور بودند. یک سال پس از شروع جنگ ایتالیا از اتحاد مثلث جدا شد و به متفقین پیوست در سال 1914.م میان این دوگروه کشورها جنگ درگرفت و جنگ جهانی اول آغاز شد. کشور ما نیز در جنگ جهانی اول از طرف انگلستان و روسیه که می ترسیدند ایران از طرف آلمان مورد نفوذ قرار گیرد، مورد تجاوز قرار گرفت و اشغال شد.

ادامه دارد


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ فروردين ۹۲ ، ۲۲:۲۳
پنجشنبه, ۲۹ فروردين ۱۳۹۲، ۱۰:۲۳ ب.ظ

بازی ریاضی 7

یک بازی درخواستی


۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۹ فروردين ۹۲ ، ۲۲:۲۳
جمعه, ۲۳ فروردين ۱۳۹۲، ۱۲:۲۲ ب.ظ

تاریخ دانان 8

 

 

درس هشتم: محمدعلی شاه، دشمن مشروطه:

ده روز پس از امضای قانون اساسی مظفرالدین شاه درگذشت و پسرش محمدعلی میرزا به سلطنت رسید. او ابتدا وانمود کرد که با مشروطه موافق است اما پس از رسیدن به سلطنت تلاش های مخفیانه ای را برای نابودی آن آغاز نمود. وی در این کار از حمایت و تشویق های جدی روسیه نیز برخوردار بود. دلایل مخالفت روسیه با انقلاب مشروطه عبارت بود از:

1- وابستگی کامل محمدعلی شاه به دولت روسیه و عدم اطمینان آن دولت به سران مشروطه و مجلس.
2- اطمینان روسیه به این که بعضی از دولت مردان مشروطه و نمایندگان مجلس طرف دار انگلستان هستند.

محمدعلی شاه در مراسم تاج گذاری خود با دعوت نکردن نمایندگان مجلس به مشروطه و نمایندگان آن بی اعتنایی کرد و از امضای متمم قانون اساسی خودداری ورزید. این امر سبب شد مردم اعتراضات وسیعی را در پیش گیرند و به علمای نجف نامه هایی را ارسال کنند تا جایی که او ناگزیر به امضای متمم شد. چندی بعد ترور نافرجام محمدعلی شاه باعث شد تا او بهانه ای برای سرکوب مشروطه خواهان به دست آورد. سرانجام محمدعلی شاه به کمک نیروهای تحت فرماندهی افسر رسمی به نام لیاخوف مجلس را به توپ بست. پس از این هجوم مجلس منحل گردید و آیت الله طباطبایی و آیت الله بهبهانی نیز تبعید شدند. مردم پس از این واقعه تصمیم به مبارزه گرفتند. مردم قهرمان تبریز به رهبری ستارخان و باقرخان به دنبال فتوای علمای نجف دست به نبردهای دلاورانه بر ضداستبداد زدند. همزمان با قیام مردم تبریز قیام های دیگری نیز در گیلان و درمیان بختیاری ها برپا شد. بخشی از مردم گیلان و نیز عده ای از بختیاری ها هم زمان با مبارزان تبریز به تهران آمدند و توانستند قوای دولتی را شکست دهند و تهران را فتح کنند.

پس از فتح تهران مشروطه خواهان در محل مجلس شورای ملی در میدان بهارستان شورایی تشکیل دادند. این شورا محمدعلی شاه را از سلطنت خلع کرد و احمدشاه فرزند او را به تخت پادشاهی نشاند. محمدعلی شاه با تعهد دریافت سالانه یک صدهزار تومان از کشور خارج شد و به روسیه رفت.

نیروهای فاتح با تشکیل یک دادگاه مخالفان مشروطیت را محاکمه کرده و آیت الله شیخ فضل الله نوری را به شهادت رساندند. او در ابتدا از حامیان مشروطیت بود اما بعداز مشاهده انحراف مسیر مشروطیت از اسلام به مخالفت با آنان پرداخت. قبل از اعدام وی، اطرافیانش از او خواستند که به سفارتخانه روسیه پناهنده شود اما او نپذیرفت و گفت «آیا رواست که من پس از هفتاد سال که محاسنم را برای اسلام سفید کرده ام حالا بیایم و به زیر پرچم کفر بروم؟»

پرسش و جستجوی درس 8:

1- بهانه ی محمدعلی شاه برای حمله به مجلس چه بود؟

ج: تیراندازی به سوی محمدعلی شاه که آسیبی به وی نرسید و به عقیده عده ای خود شاه ترتیب آن را داده بود، بهانه ای برای سرکوب مشروطه خواهان شد.

2- میان کدام گزینه ی سمت راست با گزینه ی سمت چپ رابطه ای تاریخی وجود دارد؟

لیاخوف ------امضای قانون اساسی

علمای نجف ------به توپ بستن مجلس

سرکوبی مشروطه خواهان------ قیام مردم تبریز

پاسخ: لیاخوف / به توپ بستن مجلس

 

 ادامه دارد


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ فروردين ۹۲ ، ۱۲:۲۲
چهارشنبه, ۲۱ فروردين ۱۳۹۲، ۱۰:۳۰ ب.ظ

هم دردی ما را بپذیرد

زلزله خبر نمی کند

ما هستیم که باید همیشه آماده باشیم


هم وطن بوشهری عزیز هم دردی ما را بپذیرید

زززیر


۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۱ فروردين ۹۲ ، ۲۲:۳۰
دوشنبه, ۱۹ فروردين ۱۳۹۲، ۱۲:۵۶ ب.ظ

ادیبان نوجوان 5

دوستانی که اهل شعر هستند به این وبلاگ حتماً سری بزنند.


http://moraffah.blogfa.com

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ فروردين ۹۲ ، ۱۲:۵۶
يكشنبه, ۱۸ فروردين ۱۳۹۲، ۰۹:۰۵ ق.ظ

بخوانید و نظر دهید

 مردی همسر و سه فرزندش را ترک کرد و در پی روزی خود و خانواده اش راهی سرزمینی دور شد... فرزندانش او را از صمیم قلب دوست داشتند و به او احترام می گذاشتند.

مدتی بعد ، پدر نامه ی اولش را به آن ها فرستاد. بچه ها آن را باز نکردند تا آنچه در آن بود بخوانند ، بلکه یکی یکی آن را در دست گرفته و بوسیدند و گفتند : این نامه از طرف عزیزترین کس ماست.


۲ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۸ فروردين ۹۲ ، ۰۹:۰۵
جمعه, ۱۶ فروردين ۱۳۹۲، ۰۹:۰۰ ب.ظ

ایران کارتون

*  آیا شما علاقه به کاریکاتور دارید ؟


الف ) بله             ب) خیر

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ فروردين ۹۲ ، ۲۱:۰۰
پنجشنبه, ۱۵ فروردين ۱۳۹۲، ۱۰:۱۴ ب.ظ

بازی ریاضی 6

قبل حرکت همیشه اول فکر بعد مسیر خود را انتخاب کن




۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۵ فروردين ۹۲ ، ۲۲:۱۴
سه شنبه, ۱۳ فروردين ۱۳۹۲، ۱۲:۲۰ ب.ظ

تاریخ دانان 7

درس هفت تاریخ سوم راهنمایی :انقلاب مشروطه چرا و چگونه رخ داد؟

پادشاهی مظفرالدین شاه:

پس از ناصرالدین شاه فرزندش مظفرالدین شاه که ولیعهد وی بود از تبریز به تهران آمد و با نام مظفرالدین شاه به پادشاهی رسید. وی مردی بیمار بود و اداره ی امور کشور را عملاَ به عین الدوله صدراعظم خود سپرد. عین الدوله مردی مستبد بود. خشونت های او و درباریان، اقدامات ظالمانه ی مأموران دولتی و دخالت های بیگانگان در امور کشور سبب شد که مردم قیام کنند. نتیجه ی این قیام به وجود آمدن حکومت مشروطه ی سلطنتی در ایران بود. یعنی حکومتی که در آن نمایندگان مردم (مجلس) بر چگونگی اداره کشور و اقدامات شاه نظاره داشته باشند.

آغاز انقلاب مشروطه:

نخستین جرقه های انقلاب وقتی روشن شد که علاءالدوله حاکم تهران، به بهانه گران شدن قند، عده ای از بازرگانان را به چوب بست به دنبال انتشار این خبر مردم بازارها را بستند و در منزل آیت الله سیدمحمد طباطبایی گرد آمدند. ایشان و بعضی دیگر از علما قدم پیش نهادند و قرار گذاشتند پیشاپیش گروهی از مردم به عنوان اعتراض شهر را ترک گویند و در حرم حضرت عبدالعظیم تحصن کنند و خواهان اجرای خواست های مردم شوند. در رأس خواسته های آن ها تأسیس عدالتخانه برای رسیدگی به شکایات مردم بود. پس از صدور فرمان تأسیس عدالتخانه، تحصن خاتمه یافت و علما با احترام به تهران بازگشتند.

ادامه ی مبارزه و صدور فرمان مشروطیت:

پس از بازگشت علما و مردم از حضرت عبدالعظیم، دولت به وعده های خود عمل نکرد، درنتیجه مردم به مبارزه ادامه دادند. در یکی از همین مبارزات، با تیراندازی مأموران طلبه جوانی به نام سیدعبدالحمید به شهادت رسید. درنتیجه بار دیگر علما و مردم در مسجد جامع تهران گرد آمدند و به چاره اندیشی پرداختند. این بار دو تن از رهبران روحانی آیت الله سیدمحمود طباطبائی آیت الله سیدعبدالله بهبهانی با مشورت دیگران تصمیم گرفتند تهران را ترک کنند. آیت الله شیخ فضل الله نوری به حمایت از مردم برخاست و همراه علما عازم قم شد. این مسئله اوضاع تهران را پریشان کرد و عده ای از علمای نجف نیز از مردم پشتیبانی کردند درنتیجه شاه و درباریان عقب نشینی کردند و مظفرالدین شاه با صدور فرمان مشروطیت و عزل عین الدوله در برابر خواسته های مردم تسلیم شد. به این ترتیب قیام مردم به ثمر رسید و نظام استبدادی به نظام مشروطه مبدل گشت.

قانون اساسی:

در چهاردهم جمادی الثانی سال 1324 ه.ق (14 مرداد 1285 ه.ش) فرمان مشروطیت به دست مظفرالدین شاه امضا شد. پس از آن انتخابات انجام گرفت و نمایندگان به تدوین قانون اساسی پرداختند. متأسفانه در تدوین این قانون، از قوانین کشورهایی مانند بلژیک و فرانسه استفاده شد و اولین نفوذ فکری غرب برای انحراف انقلاب آغاز شد. مدتی پس از تدوین قانون اساسی برای تکمیل و رفع نواقص آن شورایی مأمور تدوین متمم قانون اساسی شد. به پیشنهاد آیت الله شیخ فضل الله نوری ماده ای به متمم اضافه شد که به موجب آن پنج تن از محبوب ترین طراز اول بر مصوبات مجلس نظاره کردند تا مصوبات با قوانین اسلام مغایرت نداشته باشد.

 

پرسش از متن درس 7: محمدعلی شاه، دشمن مشروطه:

1- مظفرالدین شاه مردی ......بود و به این دلیل اداره ی امور کشور را عملاَ به......... سپرد.

ج: بیمار – عین الدوله

2- نتیجه قیام مردم علیه استبداد قاجار استقرار نظام ...... در ایران بود.

ج: مشروطه سلطنتی

3- نخستین جرقه های انقلاب مشروطه چگونه آغاز شد؟

ج: نخستین جرقه های انقلاب مشروطه وقتی روشن شد که علاءالدوله حاکم تهران به بهانه گران شدن قند، عده ای از بازرگانان را به عنوان اعتراض به روش های استبدادی دولت تحصن کرده بودند احضار کد و آنان را به چوب بست.

4- به دنبال انتشار خبر به چوب بستن بازرگانان توسط علاءالدوله مردم چه کردند؟

ج: مردم بازارها را بستند و به رهبران روحانی متوسل شدند و در منزل آیت الله طباطبایی گرد آمدند.

5- مهم ترین خواسته مردم متحصن در حرم حضرت عبدالعظیم چه بود؟

ج: تأسیس عدالتخانه

6- رهبران روحانی مهاجرت کبری را نام ببرید؟

ج: آیت الله طباطبایی – آیت الله بهبهانی – شیخ فضل الله نوری

7- پس از مهاجرت کبری نظام.......به نظام........مبدل گشت.

ج: استبدادی مطلقه – مشروطه سلطنتی

7- استقرار مشروطیت در ایران در زمان پادشاهی چه کسی بود؟

ج: مظفرالدین شاه

پرسش و جستجوی درس 7:

1- چه رویدادی موجب شد مظفرالدین شاه فرمان مشروطیت را صادر کند؟

2- پس از بازگشت علما و مردم از حضرت عبدالعظیم دولت به وعده های خود عمل نکرد. درنتیجه مردم به مبارزه ادامه دادند. روزی در حین مبارزه ، مأموران به یک طلبه جوان به نام سیدعبدالحمید تیراندازی کرده و او را به شهادت رساندند. درنتیجه علما و مردم بار دیگر در مسجد جامع تهران جمع شدند. این بار دوتن از رهبران روحانی به نام آیت الله سیدمحمود طباطبایی و آیت الله سیدعبدالله بهبهانی با مشورت دیگران تصمیم گرفتند تهران را ترک کنند. آیت الله شیخ فضل الله نوری به حمایت مردم برخاست و همراه علما عازم قم شد. این مسئله اوضاع تهران را پریشان کرد. درنتیجه مظفرالدین شاه با صدور فرمان مشروطیت در برابر خواست مردم تسلیم شد.

 ادامه دارد

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ فروردين ۹۲ ، ۱۲:۲۰
دوشنبه, ۱۲ فروردين ۱۳۹۲، ۰۶:۲۰ ب.ظ

ریاضی دانان عزیز 5

1- قواعد موجود در اعداد تواندار :

 

a m × a n = a m+n 

مثال 

57 = 4+3 5 = 54 ×  53 

 

 a m ÷ a n = a m-n  

مثال 

2 12 = 5-7 12 = 125÷127  

 

 

 

 

توضیح

توان صفر : اگر توان عددی برابر صفر باشد ، آن عدد برابر یک است .

 

 

( a m ) n = a mn  

مثال 

56  = 3×2 5  =   3(52 )

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ فروردين ۹۲ ، ۱۸:۲۰
Here are my posts: -- تاریخ دانان 80 -- بازی ریاضی 7 -- تاریخ دانان 8 -- هم دردی ما را بپذیرد -- ادیبان نوجوان 5 -- بخوانید و نظر دهید -- ایران کارتون -- بازی ریاضی 6 -- تاریخ دانان 7 -- ریاضی دانان عزیز 5